GyIK: előírással kapcsolatos kérdések

1. Vannak házak, ahol a például a szemétszállítási díj az adott albetétben lakók számával van súlyozva. Tudja-e kezelni ezt a rendszer?

Valamennyi albetéthez rögzíthető a lakók száma, mely természetesen nem kötelező abban az esetben, ha eszerint nincs elszámolás a házban. A havi előírásoknál a megfelelő díjakat ezzel súlyozza a rendszer automatikusan.

2. Most vettem át a házat és nem stimmelnek a tulajdoni hányad felszorzások az érvényben lévő közös költség számokkal. Mi ilyenkor a teendő?

Ilyen esetben azt szoktuk javasolni, hogy az ELŐÍRÁSOK menüpontban ne vigyünk fel általános előírásokat, hanem minden albetéthez EGYEDI ELŐÍRÁSként vigyük fel egy összegben a közös költséget. Mindazonáltal javasoljuk, hogy a helyzet mielőbbi tisztázása végett a soron következő közgyűlésen szavazzák meg az közös költség viselésének valós módját.

 3. Hogyan aktiválom az előírásokat?

Az előírások alapesetben havi előírások, így ezeket minden hónapban elő kell írni. Az előírások fülön az összesítőn belül megjelenik három téglalap. A második (kék), Havi előírás paramétereinél beállítja a kívánt hónapot, majd a téglalap jobb közepén kipipálja az „előírás aktív, megjelenik az elszámolásokban” sort, megadja a kerekítés módját és végül a felső sarokban lévő „előírások módosítása” gombbal ment.

4. Tud kerekíteni a rendszer?

Az előírásoknál minden hónap előírásainak aktiválásakor meg lehet adni, hogy 5-10-100, vagy 1000 forintra, tételenként, vagy összesen kerekítse az előírásokat a rendszer. A beállítás a következő hónap előírására öröklődik.

5. Hogyan tudok megjegyzést rakni a lakói havi előírásokra?

Az előírások menüpontban a havi előírásnál a középső, kék mezőben talál három rubrikát, ez három oszlopba rendezve rajta rá az összes lakónak a megjegyzéseket a dokumentumokra. Amennyiben lentebb lapoz, ott az albetétek előírásainak tételes listájánál jobboldalt talál arra mezőt, hogy a lakóknak egyenként tegyen megjegyzést, vagy üzenjen a dokumentumokon.

6. Mit tegyek, ha az előírásoknál az alábbi üzenet jelenik meg egy vagy az összes albetétnél?

„Az albetét inaktív a megadott hónapban (2016. március), nem készül hozzá előírás.”

Ez akkor jelenik meg, ha az előírások nem megfelelő módon lettek lezárva, tehát nem időrendi sorrendben.  Ilyenkor „vissza kell nyitni”, azaz az előírást vissza kell vonni az adott hónapra úgy, hogy visszapipáljuk az adott hónap előírásánál „Az előírás aktív, megjelenik az elszámolásokban” részt, és úgy lemódosítjuk a hónapot. Visszanyitást követően, ha az előírás oldalon alul rávisszük a problémás albetétre a kurzort, akkor megjelenik egy „albetét módosítása” gomb, amit megnyomva, a megjelenő panelen ki kell pipálni az „Előírás készül az albetéthez”-t. Módosítás után már meg fog jelenni az albetét előírása.

7. A havi előírások egyenlege értesítésnél nem látszik a már aktivált előírás. Miért?

A ház beállításainál, az alapadatoknál be kell állítani a lakói hozzáférést megfelelően (pl.: ha 2015. január 1-től használjuk a rendszert, akkor a lakói hozzáférést is arra a dátumra kell beállítani, máskülönben nem „lát” vissza a lakó semmilyen egyenlegtörténetet).

9. Hogyan írok elő kamatot?

Az előírások fülön belül találjuk a kamat menüpontot. Itt két opció közül választhatunk: tőkésítés vagy a kamat mértékének megadása. A kamat mértékénél értelemszerűen beállítjuk a kezdődátumot és a mértékét, ami a mai napig fogja nekünk automatikusan kiszámolni azt. A kamat kalkulációnál láthatjuk a felsorolt albetétek mellett az előírható kamatokat. Itt egyre rákattintva részletesen láthatjuk, hogy milyen dátummal, mekkora mértékű kamatot ír elő a rendszer. Bármelyiket kiválasztva (rákattintva), csupán a megnevezés megadásával már elő is írhatjuk a kamatot. Egy évben egyszer tőkésíthetjük az előző évben felgyűlt kamattartozásokat. Természetesen továbbra is lehetőség van a kamatokat egyedi előírásként felvinni.